تراس منزل دیرین اهل ایران یکیاز الگوی بسیار کهنی تشریفات مشهد در ساخت مسکن بوده و به صورت قابل مراعات ای در شهرهای متعدد جمهوری اسلامی ایران آیتم استعمال قرار گرفته میباشد، فضاهای سکونتی با فایده گیری از پیشبینی ها مختلفی در نزدیکی ایوان (courtyard) صورت گرفته اند فیض این دیدگاه، به ایوان در معماری این سرزمین منزلت ویژه ای به آن داده میباشد.
لزوم مراقبت فرهنگ و تمدن اهل ایران و اسلامی ایجاب می نماید بازگشتی اندیشمندانه به معماری منزل سنتی کشور ایران خواهد شد و از خصوصیات و عنصرها اساسی آن برای اخلاق شیوهای نو از معماری مسکونی یار و همدم با تکنولوژی نو و مقتضیات روز بهره برد. یکیاز کارداران اساسی و تأثیرگذار در تکوین الگوی معماری ساختار فضایی میباشد، و تراس منزل سابق اهل ایران از التفات ویژه ای در ساختار فضایی معماری کشور ایران شامل است.
تراس منزل زاینده نیروی راس گراست. مرکزیت، اجزای به ظواهر گوناگون منزل را به هم لینک و پیوند میزند و از این روش منزل را به كل واحدی تبدیل می نماید. می اقتدار اعلام کرد: به منزله روح منزل میباشد که در آن «گلشن فردوس » تجلی میابد و مرکزیت آن نوعی لینک تنگاتنگ با کل اجزای منزل را درپی دارااست.
این دور و اطراف به مفاهیم گوناگون مصرف شده میباشد. ایوان، وحدت دهنده یکسری عنصر منزل، رابطه دهنده یک سری دور و بر برای ساخت محیطی سرسبز و بانشاط تحت عنوان هواکش تصنعی و مصنوعی برای گذر جریان بادهای مطلوب عنصری اصلی در جهت نظم دهی فضاهای گوناگون، تحت عنوان حریمی امن و آهسته برای آسایش خانواده میباشد، فضایی که لازمه منزل اهل ایران بود و مبتنی بر نیازهای دنیوی و معنوی و رعایت سلسله مراتب عرصه های سری و همگانی، باطن و خارج منزل گونه های تراس سنتی صورت گرفته میباشد.
تراس منزل دیرین راءس و قلب ساختمان بود، نوع مرکزی آن یاروهمدم با حیاط در هر سمت، خصوصیت ای بود که از قبلی های به دور در معماری اهل ایران حضور داشت؛ ولی این قابلیت و امکان وجود داشت که از نگاه هندسی راءس منزل نباشد البته از نگاه معاش و جاری ساختن فعالیتها و ساخت و ساز رابطه فی مابین قسمتهای گوناگون منزل ، تعییه روءیت کرد و بقیه مسائل راءس منزل محسوب می گردیدهاست.
تراس منزل دیرین اهل ایران یکیاز الگوی بسیار کهنی تشریفات مشهد در ساخت مسکن بوده و به صورت قابل مراعات ای در شهرهای متعدد جمهوری اسلامی ایران آیتم استعمال قرار گرفته میباشد، فضاهای سکونتی با فایده گیری از پیشبینی ها مختلفی در نزدیکی ایوان (courtyard) صورت گرفته اند فیض این دیدگاه، به ایوان در معماری این سرزمین منزلت ویژه ای به آن داده میباشد.
لزوم مراقبت فرهنگ و تمدن اهل ایران و اسلامی ایجاب می نماید بازگشتی اندیشمندانه به معماری منزل سنتی کشور ایران خواهد شد و از خصوصیات و عنصرها اساسی آن برای اخلاق شیوهای نو از معماری مسکونی یار و همدم با تکنولوژی نو و مقتضیات روز بهره برد. یکیاز کارداران اساسی و تأثیرگذار در تکوین الگوی معماری ساختار فضایی میباشد، و تراس منزل سابق اهل ایران از التفات ویژه ای در ساختار فضایی معماری کشور ایران شامل است.
تراس منزل زاینده نیروی راس گراست. مرکزیت، اجزای به ظواهر گوناگون منزل را به هم لینک و پیوند میزند و از این روش منزل را به كل واحدی تبدیل می نماید. می اقتدار اعلام کرد: به منزله روح منزل میباشد که در آن «گلشن فردوس » تجلی میابد و مرکزیت آن نوعی لینک تنگاتنگ با کل اجزای منزل را درپی دارااست.
این دور و اطراف به مفاهیم گوناگون مصرف شده میباشد. ایوان، وحدت دهنده یکسری عنصر منزل، رابطه دهنده یک سری دور و بر برای ساخت محیطی سرسبز و بانشاط تحت عنوان هواکش تصنعی و مصنوعی برای گذر جریان بادهای مطلوب عنصری اصلی در جهت نظم دهی فضاهای گوناگون، تحت عنوان حریمی امن و آهسته برای آسایش خانواده میباشد، فضایی که لازمه منزل اهل ایران بود و مبتنی بر نیازهای دنیوی و معنوی و رعایت سلسله مراتب عرصه های سری و همگانی، باطن و خارج منزل گونه های تراس سنتی صورت گرفته میباشد.
تراس منزل دیرین راءس و قلب ساختمان بود، نوع مرکزی آن یاروهمدم با حیاط در هر سمت، خصوصیت ای بود که از قبلی های به دور در معماری اهل ایران حضور داشت؛ ولی این قابلیت و امکان وجود داشت که از نگاه هندسی راءس منزل نباشد البته از نگاه معاش و جاری ساختن فعالیتها و ساخت و ساز رابطه فی مابین قسمتهای گوناگون منزل ، تعییه روءیت کرد و بقیه مسائل راءس منزل محسوب می گردیدهاست.