متن عربی کتاب، به دست مولی محمد باقر مجلسی، (متوفای 1110 هجری) نرسیده، البته ترجمهی فارسی آن به دست وی رسیده [ بحار، ج 1، ص 42 ] و روایات مرتبط با قم را در جلد «السماء و العالم» از آن به تشریفات مشهد روایت نموده است [11]
سید نعمتالله جزائری، مالک « انوار نعمانیه» (متوفای 1112 هجری) ترجمهی فارسی آن را چشم و ماجرا احداث مسجد مقدس جمکران تشریفات مشهد را با خط خویش، از آن استنساخ نموده است (بحار، ج53، ص 254 ) .
شاگرد فرزانهی علامه مجلسی، میرزا عبدالله افندی، (متوفای 1130 هجری) ورژنای از ترجمهی فارسی آن را در بیست باب، در قم مشاهده کرده و گزارش آن را در نوشتن گرانبهای خویش آورده و تصریح کرده کهاین ترجمه، به سال 865 هجری، به دستور خواجه فخرالدین ابراهیم، صورت گرفته میباشد .(ریاض العلماء، ج 1، ص 319 ).
سید امیر محمد اشرف ، معاصر و محصل علامه مجلسی، صاحب و مالک کتاب « فضائل السادات »، (متوفای 1145 هجری) متن عربی آن را چشم و از آن نقل نموده است .(جنة الماوی، ص 47 ).
سید محمد بن محمد بن هاشم رضوی قمی، به سال 1179 هجری، سازه به خواهش محمد با تقوا مدرس قمی، کتابی درین ارتباط نوشتن کرده و آن را «خلاصة البلدان» اسم گذاشته میباشد . این کتاب، روایات مرتبط با شرافت قم و تاریخچهی احداث مسجد مقدس جمکران را دربر داراست .(الذریعه، ج 7، ص 216 ).
سزاواری فکر می باشد که آقا محمد علی کرمانشاهی، فرزند وحید بهبهانی، (متوفای 1216 هجری) به متن عربی تاریخ قم دسترسی داشته و در گوشهی خویش بر کتاب« عیب گیری الرجال» تفرشی، شرح موقتی «حسن بن مثله» و خلاصهی روایت احداث مسجد مقدس جمکران را به گزارش متن عربی آن آورده میباشد .(بحار، ج 53، ص 234 ).
متن عربی کتاب، به دست مولی محمد باقر مجلسی، (متوفای 1110 هجری) نرسیده، البته ترجمهی فارسی آن به دست وی رسیده [ بحار، ج 1، ص 42 ] و روایات مرتبط با قم را در جلد «السماء و العالم» از آن به تشریفات مشهد روایت نموده است [11]
سید نعمتالله جزائری، مالک « انوار نعمانیه» (متوفای 1112 هجری) ترجمهی فارسی آن را چشم و ماجرا احداث مسجد مقدس جمکران تشریفات مشهد را با خط خویش، از آن استنساخ نموده است (بحار، ج53، ص 254 ) .
شاگرد فرزانهی علامه مجلسی، میرزا عبدالله افندی، (متوفای 1130 هجری) ورژنای از ترجمهی فارسی آن را در بیست باب، در قم مشاهده کرده و گزارش آن را در نوشتن گرانبهای خویش آورده و تصریح کرده کهاین ترجمه، به سال 865 هجری، به دستور خواجه فخرالدین ابراهیم، صورت گرفته میباشد .(ریاض العلماء، ج 1، ص 319 ).
سید امیر محمد اشرف ، معاصر و محصل علامه مجلسی، صاحب و مالک کتاب « فضائل السادات »، (متوفای 1145 هجری) متن عربی آن را چشم و از آن نقل نموده است .(جنة الماوی، ص 47 ).
سید محمد بن محمد بن هاشم رضوی قمی، به سال 1179 هجری، سازه به خواهش محمد با تقوا مدرس قمی، کتابی درین ارتباط نوشتن کرده و آن را «خلاصة البلدان» اسم گذاشته میباشد . این کتاب، روایات مرتبط با شرافت قم و تاریخچهی احداث مسجد مقدس جمکران را دربر داراست .(الذریعه، ج 7، ص 216 ).
سزاواری فکر می باشد که آقا محمد علی کرمانشاهی، فرزند وحید بهبهانی، (متوفای 1216 هجری) به متن عربی تاریخ قم دسترسی داشته و در گوشهی خویش بر کتاب« عیب گیری الرجال» تفرشی، شرح موقتی «حسن بن مثله» و خلاصهی روایت احداث مسجد مقدس جمکران را به گزارش متن عربی آن آورده میباشد .(بحار، ج 53، ص 234 ).