شکوه و زیبایی معماری اهل ایران تشریفات مشهد اسلامی، به تزئین و آرایش و پیرایش آن متعلق بوده میباشد. هنرهای والای اسلامی از هنرهای تزیینی و کاربردی گرفته تا تاسیس والا ترین بناهای مذهبی در معماری صفوی التفات و اعتبار ویژه ای داشته میباشد . از دلایل توسعه و گسترش هنر و معماری در عصر صفویه تزئیناتی زیرا آینه کاری، آجرکاری، گچبری، کاشی کاری، حجاری، منبت کاری و نگارگری بود که باگاز ترویج یافت. در معماری اسلامی خصوصا بناهای مذهبی مانده از معماری صفویه با به کارگیری از قانون ها منعکس شدن فروغ و روشنایی با آینه کاری راهروها و سقف ها تلاش می گردیده تا فروغ بیشتری را به درون سازه موعظه گردد.
طریق های اجرای تزئینات در معماری صفویه
معماری کشورایران مسئله رشد، تکوین و تکامل هنرها و فوتوفن اکثری را آماده نمود. هر یک از این فوت و فن به نحوی معماری جمهوری اسلامی ایران را تروتمیز اند و معماران توانسته اند به امداد آن ها به هدف ها متعالی معمارانه خویش دست یابند. در معماری صفوی هیچ کاری فقط به خیال تزئین ایفا نمی به عهده گرفت بلکه در پس هر عنصر تزیینی دلیلی فنی، کاربردی و یا این که متعالی وجود داشت.
کاشی کاری دربین هنرها و فوت و فن ، کاشی کاری هنر ممتازی میباشد که گوناگونی و تنوع اکثری دارااست و در معماری صفویه به نقط ی اوج خویش ( حد اعلای خویش ) رسید. این تنوع در پوسته پنج تیم والا کاشی کاری است که عبارت اند از : کاشی تراشیده ( معرق )، کاشی درهم ( معقلی )، کاشی زیررنگی، کاشی هفت رنگ و کاشی کاری با کاشی نره، مساجد و مدرسه ها صفوی کلاً با پوششی از کاشی ها در باطن و خارج سازه تزئین گردیده اند. در حالی که کاربرد کاشی های معرق تداوم می یافت سلطان عباس که برای دیدن بناهای مذهبی بدون نقص نشده اش بی تاب بود به کارگیری بیشتر از تکنیک سریع کاشی هفت رنگ را تقویت کرد.
شکوه و زیبایی معماری اهل ایران تشریفات مشهد اسلامی، به تزئین و آرایش و پیرایش آن متعلق بوده میباشد. هنرهای والای اسلامی از هنرهای تزیینی و کاربردی گرفته تا تاسیس والا ترین بناهای مذهبی در معماری صفوی التفات و اعتبار ویژه ای داشته میباشد . از دلایل توسعه و گسترش هنر و معماری در عصر صفویه تزئیناتی زیرا آینه کاری، آجرکاری، گچبری، کاشی کاری، حجاری، منبت کاری و نگارگری بود که باگاز ترویج یافت. در معماری اسلامی خصوصا بناهای مذهبی مانده از معماری صفویه با به کارگیری از قانون ها منعکس شدن فروغ و روشنایی با آینه کاری راهروها و سقف ها تلاش می گردیده تا فروغ بیشتری را به درون سازه موعظه گردد.
طریق های اجرای تزئینات در معماری صفویه
معماری کشورایران مسئله رشد، تکوین و تکامل هنرها و فوتوفن اکثری را آماده نمود. هر یک از این فوت و فن به نحوی معماری جمهوری اسلامی ایران را تروتمیز اند و معماران توانسته اند به امداد آن ها به هدف ها متعالی معمارانه خویش دست یابند. در معماری صفوی هیچ کاری فقط به خیال تزئین ایفا نمی به عهده گرفت بلکه در پس هر عنصر تزیینی دلیلی فنی، کاربردی و یا این که متعالی وجود داشت.
کاشی کاری دربین هنرها و فوت و فن ، کاشی کاری هنر ممتازی میباشد که گوناگونی و تنوع اکثری دارااست و در معماری صفویه به نقط ی اوج خویش ( حد اعلای خویش ) رسید. این تنوع در پوسته پنج تیم والا کاشی کاری است که عبارت اند از : کاشی تراشیده ( معرق )، کاشی درهم ( معقلی )، کاشی زیررنگی، کاشی هفت رنگ و کاشی کاری با کاشی نره، مساجد و مدرسه ها صفوی کلاً با پوششی از کاشی ها در باطن و خارج سازه تزئین گردیده اند. در حالی که کاربرد کاشی های معرق تداوم می یافت سلطان عباس که برای دیدن بناهای مذهبی بدون نقص نشده اش بی تاب بود به کارگیری بیشتر از تکنیک سریع کاشی هفت رنگ را تقویت کرد.