شبستان زمستانه در شرق متقارن بـا شبستان مهم میباشد تشریفات مشهد و معماری جداره بیرونی شبستان، ایوان را با درهـایی چـوبی کمتـر نورگیر رابطه داده میباشد.
شبستان شرقی مسجد نصیرالملک ، تزئینات و تنوع رنگی کمتری داراست.
رنگ چیره، رنگ در حالتیکه خشت بناست. نقش چهارطاقی های بنـا، کاشی هایی با نقوش هندسی در ترکیبی از رنگهای سیاه و آبیرنگ میباشد.
رنگ قضیه کاشی کاری ایـن بخـش آبیرنگ لاجـوردی و نقـوش گـل هـای گلدانهای آبیرنگ و صورتی میباشند.
تزیینات تراس جنوبی مسجد نصیرالملک
حیاط جنوبی مسجد نصیرالملک شیراز فارغ از کاربری خاص میباشد و صرفا برای قرینه سازی با حیاط شمالی خلق و خوی گردیده است
با اعتنا به اینکه نمـای جنوبی همواره در سایه قرار گرفته در تزئینات آن از کنتراست رنگی و تیرگی روشنی بیشتری به کار گیری شـده میباشد.
بدنـه جنـوبـی حـيـاط تماما با کاشی تزئین گردیده است.
سنگ ازاره ها به رنگ اکر در ذیل جرزها کاملا با دکوری از گل و اسلیمی حجاری شدهاست.
رنگ برنده در کاشیهای به کاررفته در مقـرنس کـاری طـاق اصـلی زرد رنگ پرنور و سپید میباشد که کناره ای از نوار سیاه بر جلوه آنان افزوده میباشد و کاشی هایی با مسئله رنگی لاجوردی و سیاه هم در قطعات خرد خیس با آنها ادغام شدهاست.
در قسمت بالایی طاق مرکزی نقش ترنج اسلیمی آبی رنگ پرنور بر قضیه سپید به شغل گرفته گردیدهاست.
بدنه داخلی ایـوان مسجد نصیرالملک از پنج ضلع ساخته شده که به طور یک درمیان ادغام گوناگون آبی رنگ و زرد رنگ در موضوع سپید به چشم میخورد.
بیرونی ترین سطح های، نقشی از طـرح درختچه افشان با گلهای سرخ (صورتی) ، نرگس (آبی رنگ) ، زنبق (بنفش) و دیگر گلهای طبیعت پردازانه داراست. در طاق نماهای در حدود طاق اصـلی شاهد به کارگیری از زردرنگ در بیشتر نقـوش ایـن بخـش هستیم.
با دورشدن از راءس تراس کم کم از کاشی هایی با مسئله قرمـز کـه از ابـداعات عصر قاجار میباشد سود گرفته شدهاست.
شبستان زمستانه در شرق متقارن بـا شبستان مهم میباشد تشریفات مشهد و معماری جداره بیرونی شبستان، ایوان را با درهـایی چـوبی کمتـر نورگیر رابطه داده میباشد.
شبستان شرقی مسجد نصیرالملک ، تزئینات و تنوع رنگی کمتری داراست.
رنگ چیره، رنگ در حالتیکه خشت بناست. نقش چهارطاقی های بنـا، کاشی هایی با نقوش هندسی در ترکیبی از رنگهای سیاه و آبیرنگ میباشد.
رنگ قضیه کاشی کاری ایـن بخـش آبیرنگ لاجـوردی و نقـوش گـل هـای گلدانهای آبیرنگ و صورتی میباشند.
تزیینات تراس جنوبی مسجد نصیرالملک
حیاط جنوبی مسجد نصیرالملک شیراز فارغ از کاربری خاص میباشد و صرفا برای قرینه سازی با حیاط شمالی خلق و خوی گردیده است
با اعتنا به اینکه نمـای جنوبی همواره در سایه قرار گرفته در تزئینات آن از کنتراست رنگی و تیرگی روشنی بیشتری به کار گیری شـده میباشد.
بدنـه جنـوبـی حـيـاط تماما با کاشی تزئین گردیده است.
سنگ ازاره ها به رنگ اکر در ذیل جرزها کاملا با دکوری از گل و اسلیمی حجاری شدهاست.
رنگ برنده در کاشیهای به کاررفته در مقـرنس کـاری طـاق اصـلی زرد رنگ پرنور و سپید میباشد که کناره ای از نوار سیاه بر جلوه آنان افزوده میباشد و کاشی هایی با مسئله رنگی لاجوردی و سیاه هم در قطعات خرد خیس با آنها ادغام شدهاست.
در قسمت بالایی طاق مرکزی نقش ترنج اسلیمی آبی رنگ پرنور بر قضیه سپید به شغل گرفته گردیدهاست.
بدنه داخلی ایـوان مسجد نصیرالملک از پنج ضلع ساخته شده که به طور یک درمیان ادغام گوناگون آبی رنگ و زرد رنگ در موضوع سپید به چشم میخورد.
بیرونی ترین سطح های، نقشی از طـرح درختچه افشان با گلهای سرخ (صورتی) ، نرگس (آبی رنگ) ، زنبق (بنفش) و دیگر گلهای طبیعت پردازانه داراست. در طاق نماهای در حدود طاق اصـلی شاهد به کارگیری از زردرنگ در بیشتر نقـوش ایـن بخـش هستیم.
با دورشدن از راءس تراس کم کم از کاشی هایی با مسئله قرمـز کـه از ابـداعات عصر قاجار میباشد سود گرفته شدهاست.