درباره معنا کلمه و واژه منبر اورده تشریفات مشهد شده : « جای بلندی که واعظ و خطیب از آن بالا می رود و به وعظ و خطابه میپردازد. منبر رفته رفته در دنیا اسلام آنچنان جا زمینخورد که یکی اسباب و اثاث ضروری در چینش داخلی مسجد در عمده شهرهای تبارک، از این رو در تمامی مساجد جمعه ( جامع ) منبر های باشکوهی تحت عنوان رده تلاوت خطبه و ارشادوراهنمایی برای آن ها و والیان آنها گذارده شد.
منبرهای اول بسیار بی آلایش و دارنده یک سری پله بودند. اساسا منبر از حیث ساختاری از دو مثلث مسطح در دو بدنه تشکیل میشد که دربین این دو ، یک ستون پله قرار می گرفت که خطیب را به بالاترین نصیب که عرشه یا این که نشتگاه میباشد میرساند. البته رفته رفته، بلندا و سرازیرشد منبرها نیز دارنده تغییرات گوناگونی شد.
صحن ( تراس )
صحن یا این که تراس از جهاتی برای هر بیننده ای مهمترین بخش مسجد میباشد. تأثیر معماری مسجد مستقیما به اندازه ایوان بستگی دارااست . فضای گسترده خالی هر بیننده ای را متوقف می نماید و اورا متوجه این نکته می سازد که دنیای بی روح و کسل کننده روزانه را پشت رمز گذارده میباشد. ایوان مسجد نیز همانند تراس جلوی کلیساهای مسیحی اول ، خبر از وجود جرم میدهد و محدوده ای مقدس را معین می نماید.
حتی در شرایطی که این محدوده عموما برای عبادت به کارگیری نشود. ایوان هیچ صورت از پیش رقم خورده ای نداشت. البته صورت چهار گوش آن ، چه عریض باشد چه طويل ، چیره میباشد . در شهرهای تبارک ، تراس پذیرای آن تیم از نمازگزاران روز آدینه که در بقعه جا نمی شدند ، بود و حتیدر مرکزها کوچکتر در شرایط های خاصی مانند اعیاد یا این که نمازهای متفرقه از این اطراف به کارگیری می گردیدهاست . ایوان هیچگاه فضای مرده محسوب نمیشد .
درباره معنا کلمه و واژه منبر اورده تشریفات مشهد شده : « جای بلندی که واعظ و خطیب از آن بالا می رود و به وعظ و خطابه میپردازد. منبر رفته رفته در دنیا اسلام آنچنان جا زمینخورد که یکی اسباب و اثاث ضروری در چینش داخلی مسجد در عمده شهرهای تبارک، از این رو در تمامی مساجد جمعه ( جامع ) منبر های باشکوهی تحت عنوان رده تلاوت خطبه و ارشادوراهنمایی برای آن ها و والیان آنها گذارده شد.
منبرهای اول بسیار بی آلایش و دارنده یک سری پله بودند. اساسا منبر از حیث ساختاری از دو مثلث مسطح در دو بدنه تشکیل میشد که دربین این دو ، یک ستون پله قرار می گرفت که خطیب را به بالاترین نصیب که عرشه یا این که نشتگاه میباشد میرساند. البته رفته رفته، بلندا و سرازیرشد منبرها نیز دارنده تغییرات گوناگونی شد.
صحن ( تراس )
صحن یا این که تراس از جهاتی برای هر بیننده ای مهمترین بخش مسجد میباشد. تأثیر معماری مسجد مستقیما به اندازه ایوان بستگی دارااست . فضای گسترده خالی هر بیننده ای را متوقف می نماید و اورا متوجه این نکته می سازد که دنیای بی روح و کسل کننده روزانه را پشت رمز گذارده میباشد. ایوان مسجد نیز همانند تراس جلوی کلیساهای مسیحی اول ، خبر از وجود جرم میدهد و محدوده ای مقدس را معین می نماید.
حتی در شرایطی که این محدوده عموما برای عبادت به کارگیری نشود. ایوان هیچ صورت از پیش رقم خورده ای نداشت. البته صورت چهار گوش آن ، چه عریض باشد چه طويل ، چیره میباشد . در شهرهای تبارک ، تراس پذیرای آن تیم از نمازگزاران روز آدینه که در بقعه جا نمی شدند ، بود و حتیدر مرکزها کوچکتر در شرایط های خاصی مانند اعیاد یا این که نمازهای متفرقه از این اطراف به کارگیری می گردیدهاست . ایوان هیچگاه فضای مرده محسوب نمیشد .