ورودی دسته مزار روحانی احمد جامی
ورودی آرامگاه روضه خوان احمد جامی به نحوی تشریفات مشهد میباشد که جلب لحاظ کرده و اشخاص را به سمت خویش فرا میخواند.
معماری آن مشمول پیش طاق ورودی آستانه درگاه با دری چوبی و طاقهای دو اشکوبه به طرفین میباشد.
پوشش پیش طاق گنبدخانه مزار روضه خوان احمد جامی مزین به نگارگری هایی دقیق و قشنگ از گل و بوته احتمالاً از زمان تیموری و بعد از آن میباشد.
در بالای این بخش لوحی با این مضمون نصب گردیدهاست: «فاخلع نعلیک» (برگرفته از آیه ۱۲ سوره مبارکه طه) یعنی
«موزه »(کفش) از پای بیرون ساز.
وضه خوان احمد جامی
این نصیب از معماری آرامگاه روحانی احمد جامی درامتداد تراس و درمنتها الیه ارتفاع فضای داخلی آن جای دارد.
امروزه بنای گنبدخانه را متصل به ابنیه و فضاهای دیگری مشاهده میکنیم.
دیوارهای مزار روحانی احمد جامی با جرزهای همسایه شرقی آن و با رواق، قفل و بست نداشته و وجود اثراتی از دو ستون تزیینات آجری در بدنۀ غربی سازه حکایت از آن داراست که گنبدخانه بنای منفردی بوده و بیان کننده مقدم بر بقیه ابنیۀ محیط تاسیس شده است.
ورودی این سازه در فضای داخلی تراس بلند مزار قرار دارد.
آستانه ورودی دارنده دری کهن میباشد که در اسپر تراس درنظرگرفته شده و تزیینات منبت کاری هنرمندانه به هیأت کتیبه و نقوش متنوعی میباشد که برسطح آن به چشم میخورد.
این در چوبی پر ارزش مشتمل بر دو کادر والا طرفین و لبه پیرامون آن و دوقاب مستطیلی خرد دربالا و ذیل کادر گران قدر میباشد که لتهای آن روی هم دربردارنده چهار حدیث از فرستاده اکرم (ص) به قصه خلفای راشدین میباشد.
ورودی دسته مزار روحانی احمد جامی
ورودی آرامگاه روضه خوان احمد جامی به نحوی تشریفات مشهد میباشد که جلب لحاظ کرده و اشخاص را به سمت خویش فرا میخواند.
معماری آن مشمول پیش طاق ورودی آستانه درگاه با دری چوبی و طاقهای دو اشکوبه به طرفین میباشد.
پوشش پیش طاق گنبدخانه مزار روضه خوان احمد جامی مزین به نگارگری هایی دقیق و قشنگ از گل و بوته احتمالاً از زمان تیموری و بعد از آن میباشد.
در بالای این بخش لوحی با این مضمون نصب گردیدهاست: «فاخلع نعلیک» (برگرفته از آیه ۱۲ سوره مبارکه طه) یعنی
«موزه »(کفش) از پای بیرون ساز.
وضه خوان احمد جامی
این نصیب از معماری آرامگاه روحانی احمد جامی درامتداد تراس و درمنتها الیه ارتفاع فضای داخلی آن جای دارد.
امروزه بنای گنبدخانه را متصل به ابنیه و فضاهای دیگری مشاهده میکنیم.
دیوارهای مزار روحانی احمد جامی با جرزهای همسایه شرقی آن و با رواق، قفل و بست نداشته و وجود اثراتی از دو ستون تزیینات آجری در بدنۀ غربی سازه حکایت از آن داراست که گنبدخانه بنای منفردی بوده و بیان کننده مقدم بر بقیه ابنیۀ محیط تاسیس شده است.
ورودی این سازه در فضای داخلی تراس بلند مزار قرار دارد.
آستانه ورودی دارنده دری کهن میباشد که در اسپر تراس درنظرگرفته شده و تزیینات منبت کاری هنرمندانه به هیأت کتیبه و نقوش متنوعی میباشد که برسطح آن به چشم میخورد.
این در چوبی پر ارزش مشتمل بر دو کادر والا طرفین و لبه پیرامون آن و دوقاب مستطیلی خرد دربالا و ذیل کادر گران قدر میباشد که لتهای آن روی هم دربردارنده چهار حدیث از فرستاده اکرم (ص) به قصه خلفای راشدین میباشد.