۲. کراهت ورود عده ای که چیز بدبویی خورده اند: بعضا از شبزیجات و گیاهان به نحوی می باشند که با تناول کردن آن ها دهن بدبو میگردد و این بوی بد از دو جهت با شئونات مسجد سازگار وجود ندارد؛ اولیه اینکه مسجد منزل پروردگار و معبد میباشد و آدم بایستی آنجا را خوشبو و معطر نگه دارااست تا حرمت آن مراقبت گردد. دوم اینکه زیرا مسجد محل اجتماع مسلمان ها برای نماز و عبادت میباشد، بوی بد دهن موجب آزار رسانی آنها میگردد، لذا ورود هر کس سبزیجاتی مثل سیر و پیاز خورده به مسجد کراهت داراست. در احادیث تشریفات مشهد در زمینه ی هر که سیر خورده بیشتر تاکید و تصریح گردیده زیرا بوی تند آن بیش از دیگر صیفی جات آزار دهنده میباشد. در عین اکنون این زمینه تخصیص به سیر ندارد، در حالتی که در روایانی که میاوریم بهاین مقاله تصریح گردیدهاست؛ امام راستگو (ع) از اجداد گرامیشان از علی (ع) نقل کرده اند که آن حضرت فرمودند« کسی که چیزی از خوردنی هایی که بوی آن ها عموم را آزار میدهد بخورد نباید به مسجد مجاورت خواهد شد.»[41] و در حدیث دیگر از فرستاده (ص) آمده میباشد: «هر که پیاز یا این که سیر یا این که نوعی تره (بوی بد داراست) خورد خیر مجاورت ما بیاید و خیر به مسجد ما مجاورت گردد»[42] و این قصه مداقه این حکم فقاهتی را میرساند که حرمت مسجد می بایست مانند حرمت پیامر (ص) محافظت خواهد شد.
۳. با عصمت وارد مسجد شدن: در زوایات آمده که سوای وضو و عصمت وارد مسجد نشوید بلکه تلاش فرمایید برای ورود آن عصمت و طهارت داشته باشید مثال ای از این احادیث را میاوریم: امام راست گو (ع]) فرمودند: «علبکم باتیان المساجد فانها بیوت الله فی الارض و ن اتاها متظهرا طهره الله اینجانب ذنوبه و کتاب ها اینجانب زواره: بر شما باد به داخل شدن به مساجد، چون آنان منزل های خدایند در زمین و کسی که با عصمت و طهارت در آن ها آید آفریدگار از گناهان پاکش نماید و اورا از زیارت کنندگان خویش می نویسد.»[43]
۴. قبل از سایر افراد وارد مسجد شدن: ازآنجاکه حضور در مسجد برای عبادت از شایسته ترین کارهست و قرآن امر میدهد ه در شغل های نیک و نه از یکدیگر سبقت بگیرید:«فاستبقوا الخیرات» مستحب میباشد آدم در رفتن به مسجد از سایر افراد سبقت گرفته و پیش از آنها وارد مسجد گردد. فرستاده معبود (ص) فرمودند: «شایسته ترین عموم کسی میباشد که قبل از سایر افراد وارد مسجد گردیده و بعداز کلیه از آن بیرون خواهد شد.»[44] در داستان دیگری نیز وارداتی که فرمود: «پیشرو کسی میباشد که پیش از اذان وارد مسجد خواهد شد و اواسط رو کسی میباشد که بعداز اذان وارد مسجد خواهد شد و ستمکار کسی میباشد که بعداز اقامه یا این که سپس ار برپایی نماز وارد مسجد خواهد شد».[45]
۲. کراهت ورود عده ای که چیز بدبویی خورده اند: بعضا از شبزیجات و گیاهان به نحوی می باشند که با تناول کردن آن ها دهن بدبو میگردد و این بوی بد از دو جهت با شئونات مسجد سازگار وجود ندارد؛ اولیه اینکه مسجد منزل پروردگار و معبد میباشد و آدم بایستی آنجا را خوشبو و معطر نگه دارااست تا حرمت آن مراقبت گردد. دوم اینکه زیرا مسجد محل اجتماع مسلمان ها برای نماز و عبادت میباشد، بوی بد دهن موجب آزار رسانی آنها میگردد، لذا ورود هر کس سبزیجاتی مثل سیر و پیاز خورده به مسجد کراهت داراست. در احادیث تشریفات مشهد در زمینه ی هر که سیر خورده بیشتر تاکید و تصریح گردیده زیرا بوی تند آن بیش از دیگر صیفی جات آزار دهنده میباشد. در عین اکنون این زمینه تخصیص به سیر ندارد، در حالتی که در روایانی که میاوریم بهاین مقاله تصریح گردیدهاست؛ امام راستگو (ع) از اجداد گرامیشان از علی (ع) نقل کرده اند که آن حضرت فرمودند« کسی که چیزی از خوردنی هایی که بوی آن ها عموم را آزار میدهد بخورد نباید به مسجد مجاورت خواهد شد.»[41] و در حدیث دیگر از فرستاده (ص) آمده میباشد: «هر که پیاز یا این که سیر یا این که نوعی تره (بوی بد داراست) خورد خیر مجاورت ما بیاید و خیر به مسجد ما مجاورت گردد»[42] و این قصه مداقه این حکم فقاهتی را میرساند که حرمت مسجد می بایست مانند حرمت پیامر (ص) محافظت خواهد شد.
۳. با عصمت وارد مسجد شدن: در زوایات آمده که سوای وضو و عصمت وارد مسجد نشوید بلکه تلاش فرمایید برای ورود آن عصمت و طهارت داشته باشید مثال ای از این احادیث را میاوریم: امام راست گو (ع]) فرمودند: «علبکم باتیان المساجد فانها بیوت الله فی الارض و ن اتاها متظهرا طهره الله اینجانب ذنوبه و کتاب ها اینجانب زواره: بر شما باد به داخل شدن به مساجد، چون آنان منزل های خدایند در زمین و کسی که با عصمت و طهارت در آن ها آید آفریدگار از گناهان پاکش نماید و اورا از زیارت کنندگان خویش می نویسد.»[43]
۴. قبل از سایر افراد وارد مسجد شدن: ازآنجاکه حضور در مسجد برای عبادت از شایسته ترین کارهست و قرآن امر میدهد ه در شغل های نیک و نه از یکدیگر سبقت بگیرید:«فاستبقوا الخیرات» مستحب میباشد آدم در رفتن به مسجد از سایر افراد سبقت گرفته و پیش از آنها وارد مسجد گردد. فرستاده معبود (ص) فرمودند: «شایسته ترین عموم کسی میباشد که قبل از سایر افراد وارد مسجد گردیده و بعداز کلیه از آن بیرون خواهد شد.»[44] در داستان دیگری نیز وارداتی که فرمود: «پیشرو کسی میباشد که پیش از اذان وارد مسجد خواهد شد و اواسط رو کسی میباشد که بعداز اذان وارد مسجد خواهد شد و ستمکار کسی میباشد که بعداز اقامه یا این که سپس ار برپایی نماز وارد مسجد خواهد شد».[45]