loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 9
يکشنبه 21 اسفند 1401 زمان : 11:14

مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن شکل معماری اسلامی مسجد خوش‌یمن الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در رویش و پيشرفت معماری بدست آنها شکل گرفت و در واقع متمم طرح‌های قبلي بود و در اين فرصت فیس معماری بقاع شريف که بيانگر اسلاميت مسجد میمون الاقصی در زمان اين روزگار ها میباشد تشریفات مشهد ، تکميل گشت.

مملوکيان ضمن تاسیس راهروها ، مدرسه های دينی ، مناره‌ها و درب‌ها ، نسبت به بازسازی گنبدها ، سقاخانه‌ها و نيمکت‌ها و محراب‌های کنونی و منتشره درصحن بقاع شريف مبادرت کردند.

هم‌زمان با صورت گيری معماری مسجدالاقصی ، درجه دينی آن در نزد مسلمان ها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته میباشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در صورتی‌که اين مرتبه عدم وجود ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی خلا.

مسلمان‌ها از مجال فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی توشه سفر می‌بستند . حتی فرد خليفه دوم تنی چند از صحابه خویش را که در رکاب ايشان وارد قدس گردیده بودند ، ملزم نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و علاوه بر وظايف اداری به فرمان تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . مثلا اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حاکم در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آنها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در بقعه باب الرحمه بنا شده در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک ودیعت شدند .

علمای اعلام ازگوشه و کنار و به مراد فراگيری علم ها به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن پاراگراف مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن قدمت و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد دانا مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .

مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن شکل معماری اسلامی مسجد خوش‌یمن الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در رویش و پيشرفت معماری بدست آنها شکل گرفت و در واقع متمم طرح‌های قبلي بود و در اين فرصت فیس معماری بقاع شريف که بيانگر اسلاميت مسجد میمون الاقصی در زمان اين روزگار ها میباشد تشریفات مشهد ، تکميل گشت.

مملوکيان ضمن تاسیس راهروها ، مدرسه های دينی ، مناره‌ها و درب‌ها ، نسبت به بازسازی گنبدها ، سقاخانه‌ها و نيمکت‌ها و محراب‌های کنونی و منتشره درصحن بقاع شريف مبادرت کردند.

هم‌زمان با صورت گيری معماری مسجدالاقصی ، درجه دينی آن در نزد مسلمان ها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته میباشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در صورتی‌که اين مرتبه عدم وجود ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی خلا.

مسلمان‌ها از مجال فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی توشه سفر می‌بستند . حتی فرد خليفه دوم تنی چند از صحابه خویش را که در رکاب ايشان وارد قدس گردیده بودند ، ملزم نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و علاوه بر وظايف اداری به فرمان تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . مثلا اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حاکم در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آنها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در بقعه باب الرحمه بنا شده در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک ودیعت شدند .

علمای اعلام ازگوشه و کنار و به مراد فراگيری علم ها به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن پاراگراف مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن قدمت و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد دانا مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .

برچسب ها تشریفات مشهد ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 140
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 94
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 163
  • بازدید ماه : 168
  • بازدید سال : 4311
  • بازدید کلی : 7422
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی