سر اساسی جذابیت عمل معمار مسجد لطف الله، در تشریفات مشهد تبادین و تناسب دو فضای عمـده میـدان نقش عالم و فضای تحت گنبد و همینطور فضاهای حدفاصل این دو مخفی میباشد. به طوری که در قدم در آغاز؛ بیننده مسجد از فضای عظیم میدان که فاقد ویژگی محصـور بودن میباشد به فضای در آغاز، مدخل مسجد، هدایت می گردد.
در قدم دوم؛ از یکسری پله بالا رفته و در فضای دوم مدخل قرار میگیرد.
در قدم سوم؛ در شروع ورود به مسجد روحانی لطف الله که خویش فضایی معدود پهنا میباشد و ارتفاع آن دو گام و به کلفتی جرز میباشد و در مسجد درنظرگرفته شده، تانی می نماید.
در قدم چهارم، با گردشی نود رتبه گام به راهرویی میگذارد
قدم پنجم؛ با ورود به مسجد از اکنون و هـوای خارج (فضای میدان) آزاد خواهد شد. بیننده دراین راهرو، بیش خیس خارج را از خاطر برده و در باطن مکان میگیرد و وقتی متناسب با چهل گام درین راهرو قبل تا اینکه به فضای مدخل شبستان میرسد. در واپسین قدم مكث آجل و گسست بدون نقص از خارج و پیوستن به باطن فضای پایین گنبد صورت میگیرد.
تزیینات مسجد روحانی لطف الله
تزیینات کاشیکاری مسجد روضه خوان لطف الله در باطن از ازاره ها به بالا همگی از کاشیهای معرق پوشیده شدهاست.
درون و بیرون گنبد از کاشیهای معرق پر ارزش پوشیده گردیدهاست.
کاشیکاری پوشش داخلی گنبد از آغاز تا پایان نسبتاًً به یک اندازه میباشد و تزیین گنبد را تشکیل می دهد.
ساقه گنبد با کاشی هایی آبیرنگ و نقوش گل و بوته و کتیبه هایی از کاشی های معرق مشمول یک سری سوره کوتاه از قرآن، تزیین گردیده است.
گنبد مسجد روحانی لطف الله از طرفی به خیال و خاطر عظمت و از طرف دیگر بواسطه تزییناتی با نقش و نگارهایی به رنگ آبیرنگ سیر بر روی موضوع کرمی لحاظ هر بیننده ای را به خویش جلب و نماید.
دیوارهای داخلی از یک هشت ضلعی شروع می شود، این هشت ضلعی ها هر کدام بوسیله کاشیهای طناب مانند فیروزهای محدود گردیده و خطوط بسیار خوشگل که از اثر ها علیرضا میباشد مانند قابی هرمورد از اضلاع هشتگانه را بین میگیرد.
سر اساسی جذابیت عمل معمار مسجد لطف الله، در تشریفات مشهد تبادین و تناسب دو فضای عمـده میـدان نقش عالم و فضای تحت گنبد و همینطور فضاهای حدفاصل این دو مخفی میباشد. به طوری که در قدم در آغاز؛ بیننده مسجد از فضای عظیم میدان که فاقد ویژگی محصـور بودن میباشد به فضای در آغاز، مدخل مسجد، هدایت می گردد.
در قدم دوم؛ از یکسری پله بالا رفته و در فضای دوم مدخل قرار میگیرد.
در قدم سوم؛ در شروع ورود به مسجد روحانی لطف الله که خویش فضایی معدود پهنا میباشد و ارتفاع آن دو گام و به کلفتی جرز میباشد و در مسجد درنظرگرفته شده، تانی می نماید.
در قدم چهارم، با گردشی نود رتبه گام به راهرویی میگذارد
قدم پنجم؛ با ورود به مسجد از اکنون و هـوای خارج (فضای میدان) آزاد خواهد شد. بیننده دراین راهرو، بیش خیس خارج را از خاطر برده و در باطن مکان میگیرد و وقتی متناسب با چهل گام درین راهرو قبل تا اینکه به فضای مدخل شبستان میرسد. در واپسین قدم مكث آجل و گسست بدون نقص از خارج و پیوستن به باطن فضای پایین گنبد صورت میگیرد.
تزیینات مسجد روحانی لطف الله
تزیینات کاشیکاری مسجد روضه خوان لطف الله در باطن از ازاره ها به بالا همگی از کاشیهای معرق پوشیده شدهاست.
درون و بیرون گنبد از کاشیهای معرق پر ارزش پوشیده گردیدهاست.
کاشیکاری پوشش داخلی گنبد از آغاز تا پایان نسبتاًً به یک اندازه میباشد و تزیین گنبد را تشکیل می دهد.
ساقه گنبد با کاشی هایی آبیرنگ و نقوش گل و بوته و کتیبه هایی از کاشی های معرق مشمول یک سری سوره کوتاه از قرآن، تزیین گردیده است.
گنبد مسجد روحانی لطف الله از طرفی به خیال و خاطر عظمت و از طرف دیگر بواسطه تزییناتی با نقش و نگارهایی به رنگ آبیرنگ سیر بر روی موضوع کرمی لحاظ هر بیننده ای را به خویش جلب و نماید.
دیوارهای داخلی از یک هشت ضلعی شروع می شود، این هشت ضلعی ها هر کدام بوسیله کاشیهای طناب مانند فیروزهای محدود گردیده و خطوط بسیار خوشگل که از اثر ها علیرضا میباشد مانند قابی هرمورد از اضلاع هشتگانه را بین میگیرد.